A tavasz közeledtével újra és újra előkerül a böjtölés, ilyenkor mindig sok helyen olvashatunk a témában tanácsokat, tippeket, ötleteket.  Engem is megkérdeztek a témával kapcsolatban.

Idézet a Családinet -en megjelent cikkből:

Hogy készüljünk-e rá? Mindenképpen! Előtte érdemes elolvasni a szakirodalmat, és eldönteni pontosan, milyen típusú böjtöt is szeretnénk tartani, és mennyi ideig. Fontos ez azért, mert meglepetések érhetnek minket, ha nem tájékozódunk előtte részletesen az adott böjtről.

viz(7)A böjt nem egyenlő húshagyással. A böjt mint olyan a tápanyagok teljes megvonását jelenti (a minimális tápanyagérték bevitele a szükséges ásványi anyagok és vizeletképződéshez szükséges sav miatt nem lehet teljesen nulla – 1 kanál méz naponta legalább szükséges). Tehát ha valaki a hús megvonását választja adott ideig, az tulajdonképpen táplálkozik ez idő alatt, tehát a szükséges kalória bevitelt külső forrásból szerzi, csak épp húst nem eszik. Vannak, akik úgynevezett léböjtöt tartanak, ekkor folyadék formájában viszik be a tápanyagokat és rostokat. (Ennek szabályairól később szólunk- a szerk.) A hagyományos – és szigorú – böjt alatt szünetel a tápanyagbevitel, így ezen idő alatt a szervezet “magából”táplálkozik. Mivel intelligens, ezért a felesleges anyagokat használja el, ezért mondják, hogy erőteljesen méregtelenítő hatású, mivel elsőnek a“szemetet” égeti el. Ez igaz is, mivel valójában tapasztalható ilyenkor, hogy a bőrnek és/vagy a vizeletnek áthatóbb a szaga… Sokan félnek attól is, hogy nem lesz energiájuk, ha nem esznek semmit. Megnyugtatásul közöljük, hogy bőven van mindenkiben tartalék, ettől nem kell félni. Jelentősebb fogyás sem tapasztalható, és itt a fontos a “jelentős”szón van, hiszen természetesen veszíteni fogunk a súlyunkból. Ha kiszámoljuk kalóriában mennyi zsír kell egy napra, akkor azért nem olyan nagy számok jönnek ki, mint azt elsőre gondolná az ember, ezt ne veszítsük szem elől, ha nem akarunk csalódni.  A másik tévhit, hogy kerülni kell a fizikai mozgást! Bátran mozoghatunk, akár futhatunk is, csak  néhány alapvető fiziológiai szabályt kell betartani, ha nem kívánunk rosszul lenni. Nagyon fontos, hogy mindig fokozatosan kezdjük el a mozgást, és az tartósan ne menjen át anaerob tartományba, hiszen szénhidrát tartalékunk ilyenkor nincs, így a test csak a zsírok felhasználásával tud energiához jutni, melyek elégetése lassabb folyamat. Így kényelmes gyaloglás után egy lassú kocogás teljesen belefér, sőt az anyagcserét is gyorsítja.

Tegyük hatékonnyá!

Mivel célszerű a testi megtisztulást lelki megtisztulással is összekötni, ezért ilyenkor a legjobb szabadságot kivenni. A legjobb lenne elvonulni valahova egyedül, de legalábbis a nap túlnyomó részében magunkkal törődni: természetben sétálni, levegőzni, valamilyen meditatív könyvet olvasni, zenét hallgatni, kikapcsolódni.

Mire figyeljünk oda a teljes böjtnél?

  • A böjt előtt szerezzük be a szükséges dolgokat, ne közben kelljen rohangálni.
  • Az éles bevetést minimum három napos felvezetés indítsa, ekkor már csak könnyebb ételeket eszünk, az utolsó nap a kezdés előtt pedig csak egy alma – az utolsó alma..
  • A böjt ideje alatt nagyon fontos a megfelelő MENNYISÉGŰ és MINŐSÉGŰ vízfogyasztása !! E nélkül gyorsan a kórházban köthetünk ki – 3 liter naponta! – mérni kell, nem csak nagyjából iszogatni.
  • A folyadék ne csak víz legyen. Ihatunk teákat, természetesen cukor nélkül! Gyümölcs levek fogyasztása is nagyon fontos, de ne bolti legyen! A legjobb ha magunk készítjük el! Gyümölcsöket ki kell facsarni, csavarni, majd a kapott levet le kell szűrni többször, hogy nehogy rost kerüljön a szervezetünkbe. Hígíthatjuk vízzel, így élvezetesebb napközben iszogatni. Levest is főzhetünk! Természetesen szigorúan SÓ NÉLKÜL (tehát a répát, zöldséget kifőzzük, ízesítjük fűszerekkel és csak a levet isszuk meg) !
  • Nagyon fontos a mindennapos béltisztítás, mivel salakanyag ilyenkor nem kerül a szervezetbe, ezért beöntést kell alkalmazni. Célszerű minden reggel ezzel kezdeni. Nem érdemes kihagyni, mert az elhagyásával gyakorlatilag csak a beleinket terheljük feleslegesen.
  • A böjt végeztével három napos felvezetővel lehet újra visszaállni a normális táplálkozáshoz. Nem érdemes ilyenkor kapkodni és hirtelen nehezet enni, mert most jön a második lényeges dolog! A böjt végeztével gyakorlatilag egy új táplálkozási szokást alakíthatunk ki! Az ízek sokkal teltebbek lesznek, nem kívánunk akkora mennyiségeket, mivel a gyomrunk összeszűkült. Hatása elég sokáig kitart.

Nehézségek

A legnehezebb talán az önkontroll. De ez elhatározás kérdése! A holtpont a harmadik nap környékén van. Ekkor fogy el minden hasznosítható tápanyag, amit a bélrendszer a benne lévő dolgokból még ki tud préselni… Ez nagyon nehéz tud lenni, este akár láz is kísérheti. Azonban ezután már sokkal könnyebb. A legérdekesebb, hogy ez a fajta teljes böjt akármennyire is hihetetlen, könnyebb mintha csak szimplán csökkentenénk a tápanyagbevitelt (fogyókúra, léböjt). Hiszen ilyenkor a szervezetünk semmilyen külső tápanyagot nem kap, így ha átállt belső táplálkozásra, akkor már sínen vagyunk. Míg az egyéb böjtöknél megmarad az emésztés, csak csökkentjük a bevitelt. Ez néha nagyobb szenvedés lehet.

Időtartam

Nem célszerű nagyokban gondolkozni első körben, de néhány napos böjtön sem. Mivel a harmadik nap környékén van a fordulópont, ezért elsőre 5-7 napos (+2 felvezető +3 levezető nap) böjt  kivitelezhető.

Ajánlott irodalom:
Rüdiger Dahlke : A tudatos böjtölés kézikönyve
Rüdiger Dahlke : Böjtölj az egészségedért!
Rüdiger Dahlke : A böjtölés nagykönyve
Ezzel a három művel profi böjtölők lehetünk

A teljes cikket a böjtölésről a Családineten olvashatod.
Kellemes és izgalmas böjtölést kívánok!